No siguis bàsic… enfonsa el pH!

Pep Anton Vieta Corcoy

Saint George's School de Fornells de la Selva

Batxillerat

“No siguis bàsic... enfonsa el pH!” és una experiència fruit del projecte desenvolupat a 1r de batxillerat científic; el qual, anant molt més enllà de la pròpia ciència, ha esdevingut un autèntic projecte STREAM. L’objectiu del projecte és ajudar a assimilar i aprofundir els coneixements dels alumnes sobre el pH, mitjançant una divertida i innovadora adaptació del clàssic joc de taula “Enfonsar la flota”. Entre les diverses etapes del procés, els alumnes han desenvolupat i adquirit competències associades als àmbits de les sis disciplines representades en l’acrònim anglès com investigar, sintetitzar, redactar un guió, el disseny gràfic, la comunicació i la gravació i edició de vídeos...

Interdisciplinarietat, Inclusió, Coeducació, Atenció a la diversitat, Aplicació de la gamificació i les TIC al laboratori químic de batxillerat. Fomentar les vocacions científiques i tecnològiques entre les noies.

Des de competències purament de l’àmbit artístic, com la 7a (“Emprar els elements i recursos bàsics del llenguatge escènic per expressar-se, interpretar i comunicar-se”), a les específiques de la ciència com són la 1a o la 9a de l’àmbit de de coneixement del medi (“Plantejar-se preguntes sobre el medi, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar resultats per trobar respostes” i “Utilitzar materials de manera eficient amb coneixements científics i criteris tecnològics, per resoldre situacions quotidianes”), passant per una de clau: la 5a de l’àmbit digital: “Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals”.

Amb aquesta experiència proposem una innovació no només en recursos, sinó també metodològica. Haver aconseguit adaptar un joc de taula clàssic, com és el d’enfonsar “barcos”, per tal de fer més visuals i palpables els conceptes de pH i els indicadors d’acidesa a nivell de batxillerat ens porta a concloure que seria possible extrapolar el procés abastant conceptes d’altres unitats didàctiques del currículum de química a batxillerat, reinventant altres clàssics del joc tradicional.

Enguany, en la seva edició excepcionalment telemàtica, hem presentat aquesta innovadora experiència a la fira de la ciència gironina "Ciència entre Tots". El ressò i la bona acceptació que ha tingut ens ha mogut a presentar-la, fent una anàlisi i una reflexió més a fons sobre els seus aspectes pedagògics i les possibles modificacions i millores per tal de poder-la exportar a altres nivells i entorns educatius, per tal que tot el professorat de ciències la pugui conèixer i, si la troben interessant, la puguin aplicar.

17 thoughts on “No siguis bàsic… enfonsa el pH!

1. Bona tarda,

M’ha agradat molt la idea d’aprofitar els canvis de color dels indicadors de pH per crear el joc.
    Personalment els utilitzo per fer un arc de Sant Martí a classe, així explico el cicle de l’aigua i el pH.
    M’encanta aquesta nova visió.
    GRàcies!

1. Moltes gràcies pel teu comentari, Susanna. Molt bona idea, l’arc de Sant Martí químic a l’hora de presentar el cicle de l’aigua.
      A veure si, entre tots, se’ns acut l’adaptació d’altres jocs de taula clàssics aprofitant els canvis de colors dels indicadors amb les variacions de pH. Jo ja hi estic donant voltes… 😉

2. Bona tarda,
    És genial la idea d’adaptació del joc tradicional!,
    De ben segur que les alumnes s’ho han passat d’allò més bé mentre aprenien!!
    Moltes gràcies per compartir-ho!

3. Bona tarda! Primer de tot, m’ha semblat una molt bona idea introduir la gamificació als laboratoris! Penso que el món científic, els laboratoris i demès, la societat els veu com a espais freds, foscos, on només hi ha concentració, fórmules i estudis. Donar aquest enfocament lúdic trobo que pot ser molt divertit i molt motivador pels alumnes. En definitiva, m’ha agradat molt la proposta!

1. Moltes gràcies, Christian! Estic totalment d’acord amb tu; ens cal fer encara molta feina per apropar la recerca i la tasca investigadora a la societat, quan tradicionalment hi ha hagut una barrera tan gran entre ambdós col·lectius i quan els resultats de la recerca científica haurien de ser d’interès col·lectiu per aplicació totalment pública. A veure si aquests nostres alumnes, els adults de demà ho veuen tot plegat una mica diferent 🙂
      Gràcies!

4. Hola Pep Anton, una fantàstica idea, m’ha encantat i ja tinc ganes de posar-la en pràctica. I el vídeo per a la jornada de la Ciència molt ben explicat i molt interactiu! Felicitats.

5. Molt bona l’adaptació d’un joc de taula aplicada a una activitat de laboratori. Això ajuda a que els alumnes estiguin més atents a les classes- Genial!!

6. No coneixia l’acrònim STREAM, m’havia quedat amb l’STEAM. Veig que el significat és força diferent!
    Genial l’idea i enhorabona a tots, tant al professor com a les alumnes, ho han presentat de forma molt amena. Una proposta 10! Gràcies per compartir l’experiència!

7. M’agrada molt la proposta. Al principi del vídeo has parlat una mica de l’avaluació, ens podries concretar més? Parlaves d’autoavaluació al principi, al mig i al final del procés d’aprenentatge, en quins punts fan aquesta avaluació i quins criteris utilitzes (algun, a tall d’exemple). Gràcies.
    Per cert, jo també he fet la pràctica de l’arc de sant martí i els encanta. També es pot treballar l’acidificació dels oceans amb aquest tipus de proposta. Els faig expirar aire (ric en CO2) en un vas de precipitats amb aigua i un indicador de pH i veuen com, amb el temps, aquesta aigua s’acidifica. Pot ser un bon punt de partida per treballar canvi climàtic a partir de la química 🙂